Voor analyse van de huidige situatie, brengen we bestaande kanalen in beeld, analyseren we het sociale mediagebruik, bepalen we het doel en de ‘tone of voice’, en werken we User Personas uit. Als tweede stap ontwikkelen we een strategisch sociale media plan op maat. Welke platformen passen het best bij het gekozen doel? Hoe bereiken we het doelpubliek het beste en bouwen we een band met hen op? We ontwikkelen ook een content strategy: welke inhoud zal er op de sociale media kanalen gepost worden, waar is die te vinden en welke curated (artikels en nieuws van andere instanties/organisaties) content kan er gebruikt worden?
Als laatste stap zetten we een Social Media Management Tool op, waardoor het dagelijks managen van de sociale media kanalen overzichtelijk blijft. Een cruciaal deel van sociale media is Social Advertising. Dat is reclame via de sociale media kanalen. Er wordt bekeken welk budget er hiervoor opzij kan worden gezet en hoe je het beste adverteert.
De juiste toon vinden, een vlot geschreven en interessant artikel en het perfecte workshopbericht: allemaal ingrediënten voor een onmisbare basiscommunicatie.
We maken een contentkalender en bekijken welke inhoudelijke strategie er zal toegepast worden.
Doel is dat de klant zelf het plan uitschrijft, onder mijn begeleiding en hulp. We koppelen dan terug en krijgen het plan terug met mondelinge feedback. Ook bij het opzetten van de kanalen en de sheduling tool zal er teruggekoppeld worden en suggesties voorzien worden zodat de klant voldoende voorbereid is om nadien zelfstandig aan de slag te gaan. Achteraf is het nog mogelijk om via Skype-gesprekken feedback te geven en vragen te beantwoorden.